De eerste dagen in Bobo.

En omdat de dagen hier voorbij vliegen meteen maar weer een verhaal vanuit Bobo! We waren geëindigd bij dinsdagavond in hotel Villa Rose. Hier heb ik goed geslapen en de volgende ochtend kwamen Marie en Nicole me ophalen voor de stadstour.

Bobo vind ik op het eerste gezicht mooier dan Ouagadougou. Het voelt minder massaal, ondanks dat ook hier de mensen de hele dag op straat zijn.

Nicole, die hier 5 maanden voor stage is scheurt met mij achter op haar scooter over de drukke wegen van Bobo. Ze is hier nu vier weken maar kent het hier al goed! Er zijn hier nauwelijks verkeersborden. De borden die er zijn worden regelmatig genegeert. Wel zijn er Afrikanen in paarse pakken, met een stopbord in hun hand en en een fluitje in hun mond. Deze doen hun best om het chaotische verkeer te organiseren. Best handig op de drukke kruispunten, werkt prima!

Internet geregeld op mijn telefoon zodat ik 24/7 internet heb. Wat is het fijn om contact met thuis te kunnen hebben.

We gaan nog langs de markt om stof te kopen voor internationale vrouwendag. Dit is aanstaande zondag en wordt hier in Bobo gevierd. Van het stof laten we een wikkelrok maken. Voor het stof betaal ik 2500 cfa, zo'n €3,80. We rijden naar een tailleur die op een markt zit en waar Marie goede ervaringen mee heeft. De markt oogt vies en ruikt naar riool en rotte vis. Veel mensen proberen bakbananen te verkopen maar die zien er ook niet echt smakelijk uit. De tailleur rekent 1000 cfa voor het maken van een wikkelrok. €1,50. Zaterdag kunnen we het ophalen! Niet gek!

We eten nog een lekker broodje. Een panini met een gebakken ei, mayonaise en vlees. Lekker! (Kosten 75 cent). Het eten is hier tot nu toe zo gek nog niet.

We halen m'n koffer op en het is tijd om naar mijn gastgezin te gaan. We zijn wat aan de vroege kant en daarom besluit Marie de touristische route te doen. Ik vraag me af waar ik terechtkom. Wanneer we stoppen in een steeg met honden en spelende kinderen die me starend aankijken voel ik toch wat ongemak opkomen. Ik heb geen idee waar ik me nu bevindt in Bobo!

Door de blauwe poort door lijkt het al wat beter. Het huis ziet er netjes uit. Ik maak kennis met mijn 'gastmoeder' Fatou. Marie en Fatou spreken zo snel frans dat ik er weinig van begrijp. Fatou komt over als een leuke, gezellige, lieve vrouw. Ze is 28 en woont hier alleen. Ondanks dat het huis netjes is en gastmoeder Fatou ook leuk lijkt, begin ik wel wat emotioneel te worden. De verschillen met Nederland zijn toch wel erg groot.

Daarna ga ik nog met Marie kijken bij een medisch centrum vlakbij. De plek waar ik vrijwilligerswerk ga doen! Ik schrik best even hoe het er uit ziet, en met alle indrukken van de afgelopen dagen kan ik de tranen haast niet bedwingen. Marie stelt me gerust en geeft aan dat het allemaal hartelijke mensen zijn en dan ze er vertrouwen in heeft dat het allemaal goed komt. Tuurlijk weet ik dat het goed zal komen. Maar alles wordt me even te veel.

Ik ga vervolgens weer naar Fatou. Ze is lief en we kletsen wat. Ik vraag haar of ze het erg vindt dat ik met Nicole ga eten in het centrum. Dit is gelukkig geen probleem. Nicole heeft hetzelfde gevoel gehad en weet dus hoe ik me voel. Het is fijn om met haar af te spreken. 's Avonds probeer ik te skypen met thuis. Tot mijn grote verdriet lukt dit nauwelijks door de slechte verbinding hier. Uiteindelijk lukt het om even met thuis te praten. Nog even met Fatou kletsen en dan op bed. De dagen hier zijn vermoeiend. Ik zie zoveel nieuwe dingen, de taal, de warmte. Het moet allemaal wel heel erg wennen. Slapen lukt niet zo goed, het koelt buiten nauwelijks af en de ventilator op mijn kamer is net een helikopter die opstijgt. Met die herrie val ik nooit in slaap.

Voor de volgende ochtend heb ik samen met Marie en afspraak om kennis te maken met de majoor van de kliniek, zoals ze de baas hier noemen. Om 9.00 om precies te zijn. We wachten geduldig af. Mensen hier hebben geen haast. Het wachten op de majoor goed besteed om een indruk te krijgen van de kliniek. Vooral veel zwangere vrouwen, vrouwen met baby's, wondzorg, vaccinaties. Het lijkt erg divers. Hier kan ik echt iets nuttigs gaan doen!

Om 10.00 heeft hij dan toch tijd, dat is typisch Afrika! ;) Ik begrijp niet heel veel van wat hij zegt. Gelukkig spreekt Marie goed Frans. De majoor is akkoord, maar de baas die boven hem staat moet ook nog akkoord geven. Samen met Marie op de brommer naar hem toe. Ook hij geeft akkoord, alleen moet er nog wat papierwerk geregeld worden, maar dat komt in orde.

Vervolgens nog een uur Franse les. We hadden twee uur gepland, maar omdat meneer de majoor ons liet wachten doen we één uur. Wat basisdingen doornemen en mijn cv vertalen naar het Frans.

Daarna met Marie en Nicole rijst met pindasaus eten, lekker! Met een flesje drinken. €1,30. Ik blijf me verbazen. Om iets mobieler te zijn ga ik gebruik maken van de travel4change fiets. Wel warm zo midden op de dag! Het is ongeveer 20 minuten fietsen naar Fatou, goed te doen. Alleen maakt de warmte het er niet makkelijker op. 's Middags lukt het eindelijk om goed te skypen met thuis! Super leuk. Zo ver weg en dan toch zoveel contact doet me goed. 'S avonds eet ik samen met Fatou. Gewoon een bord, bestek. Helemaal niet gek. Het eten smaakt goed. Na nog een tijdje gekletst te hebben, wat erg goed is voor m'n Frans, op bed. Wekker op 6.00. Morgen wondzorg in het dorp, een project van travel4change.

Om 7.00 zit ik op mijn fiets richting het centrum, ik hoop dat ik het in één keer vind. Na 15 minuten ben ik er al, dat ging best snel! Vervolgens samen met Marie, Nicole en Lean naar een dorp om op een basisschool wondzorg te geven. Kinderen hier zullen zelf niet snel wonden laten schoonmaken en door al het stof infecteert het sneller. De bankjes worden buiten neergezet en per klas wordt gekeken welke wonden behandelt moeten worden en welke al goed aan het genezen zijn. Ik kijk vandaag even mee met de rest en voordat ik het doorheb kunnen we alweer terug naar Bobo. Hier eten we wat en we gaan naar een kapper waar Nicole haar haar laat vlechten. Leuk om te zien, ook weer een groot verschil met Nederland maar vlechten kunnen ze hier wel!

Daarna weer op de fiets naar Fatou, lekker warm zo op het heetst van de dag. Fatou is meestal rond 14.00 thuis. Ik heb de hele middag geen plannen en Nicole haalt me op de scooter op en we gaan wat drinken. Bij terugkomst ga ik met Fatou naar de markt om boodschappen te doen. Bijzonder maar ook leuk om te zien. Ik maak kennis met de buurkinderen, onder andere een super schattige tweeling, Amdi en Ramdi. Haha leuk! We eten hier pas laat, rond half 9. Maar ook vandaag is het eten weer lekker. Ik skype nog even met Ieteke en besluit niet te laat te gaan slapen.

Dit weekend leuke plannen. We gaan naar Banfora. Ongeveer 1.5u rijden vanaf Bobo. Het schijnt daar heel mooi te zijn. Morgen onze wikkelrokken uitproberen, ik ben benieuwd. Later daarover natuurlijk weer meer!

Alle leuke reacties doen me goed! Super leuk. Dus laat gerust een berichtje achter :)

Reacties

Reacties

Lammie

Lieverd, wat weer een mooi verhaal.
We zijn SUPER trots op je !
En idd, het regelmatige contact met jou maakt het er ook hier een stuk gemakkelijker. ??

Lammie

Haha, die vraagtekens moeten een hartje zijn dus !!

Gjlke

Hey Linda.Je schrijft super leuk!Lezend jou verhaal heb ik ook een traantje.Wat stoer van je dat je dit doet.Zet em op!!Voor dat je het weet is het voorbij,dus geniet ervan.

sake

mooie verhalen ga weer zitten w88 op het volgende bericht uiteraard met fot in wikkelrok XX

Alfred

Prachtig verhaal ????

Sandra

hey Linda,

Super leuk verhaal.., zo lezend krijg je echt een goed en leuk beeld van wat je daar allemaal beleefd. Geniet ervan..

tante trien

wat een mooie verhalen linda,heel veel succes.liefs uit wijnjewoude.

Maaike en Freddie

Dag Linda, erg mooi om jouw verslag zo te lezen, je zou er aan het eind wel een boek van kunnen maken zo goed is jouw schrijfstijl. Goed om te lezen dat je geniet maar ook dat het wat met je doet. Het is allemaal niet niks wat je daar ziet natuurlijk. Ik hoop dat je daar nog veel goeds kunt doen. We blijven je volgen. Groeten Freddie en Maaike

tinie

Heel mooi om jou zo te volgen ..groetjes uit Oosterwolde

Pietsje

Wat heb je alles wat je meemaakt weer mooi beschreven. Het bezorgde mij een glimlach, maar ook een brok in de keel. Lieve Linda, een heel fijn weekend! Enneh......die wikkelrok, dat lijkt me wel een fotomomentje!! xx

Sabine

Heeee Lin!! Wat weer een mooi verhaal! Je neemt me helemaal mee!! Gaaf hoor.. heel veel plezier dit weekend!! Geniet ervan!

Dikkke kus!

ilja

hoi linda het zijn super verhalen om te lezen en wat je daar allemaal mee maakt super dat je dit doet veel succes verder en laat alles maar op je afkomen al die indrukken

Janny Does

Mooi beschreven hoor jouw verhaal. Je zal hier veel goeds kunnen doen! Veel succes!!!

Ieteke

Hoi lieve Linn! Wat is dit toch leuk om te lezen! Je weet het, maar ik zeg het nogmaals; ik ben zóóóó trots op jou!! Tot gauw op Skype! Xxxxxxxxxx!!

Martine

Hé Linda, wat leuk om te lezen. En war een lef om daar drie maanden te helpen in de kliniek. Wat zul je wel leren daar. Voor je studie, maar ook over jezelf. Hoop nog veel verhalen te mogen lezen van je.

Klasien

Hee Linda!:) Wat weer een leuk verhaal! En heel veel plezier dit weekend!

Petra

Leuk om je verhalen te lezen!
Geniet van alles!!
Tuutje!

Petra S.

Wat een belevenissen in een paar dagen. Erg leuk om je verhalen te lezen, en die wikkelrok zal je goed staan!

Astrid

Leuk om je verhalen te lezen. Geniet van alles en laat het allemaal maar een beetje op je afkomen

Magonda

Leuk om deze verhalen te lezen!
Veel plezier en succes met alles!!

Janne

Trotse twallingsissy hjirre!!! XXXX

Carel

Super Lin !

Een boekwerk vol avontuur !

Kinge Koopmans

Wat weer een leuk verhaal heb je geschreven. Ik blijf je volgen , heel veel succes.

Antsje Stelma

Wat een stoer avontuur! Erg leuk om je indrukken en belevenissen te lezen. Geniet van deze tijd!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel4Change